Human papillomavirüsü (HPV), insan derisini ve mukoza zarlarını enfekte eden bir virüs türüdür. 100’den fazla HPV tipi vardır ve bunlardan bazıları genital siğillere ve rahim ağzı kanserine neden olabilir. HPV, dünyada en yaygın cinsel temasla bulaşan enfeksiyondur.

HPV Nasıl Bulaşır?

HPV, genellikle cinsel temas yoluyla bulaşır. Virüs, enfekte kişinin genital bölgesiyle temas yoluyla yayılabilir. Bu temas, cinsel ilişki, vajinal parmak teması veya anal seks gibi farklı şekillerde olabilir. HPV, nadiren de doğum sırasında anneden bebeğe geçebilir.

HPV Belirtileri:

HPV enfeksiyonu genellikle herhangi bir belirtiye neden olmaz. Bazı kişilerde ise genital siğiller veya rahim ağzı kanseri gibi belirtiler görülebilir.

Genital Siğiller:

Genital siğiller, HPV’nin en yaygın belirtisidir. Siğiller, genital bölgede, anüste veya kasıklarda karnabahar benzeri küçük, yumuşak ve etli oluşumlardır. Siğiller genellikle kaşıntı veya ağrıya neden olur.

Rahim Ağzı Kanseri:

HPV, rahim ağzı kanserinin en önemli nedenidir. Rahim ağzı kanseri genellikle herhangi bir belirtiye neden olmaz. Kanser ilerledikçe ise aşağıdaki belirtiler görülebilir:

• Vajinal kanama
  • Anormal vajinal akıntı
  • Pelvik ağrı
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı
  • İdrar yaparken veya kaka yaparken ağrı

HPV Tanısı:

HPV tanısı için doktorunuz aşağıdakileri yapabilir:

• Semptomlarınızı sorgulayabilir
  • Fizik muayene yapabilir
  • Vajinal veya anal pap smear testi yapabilir
  • HPV DNA testi yapabilir

HPV Tedavisi:

HPV enfeksiyonunun tedavisi yoktur. Ancak, genital siğiller ve rahim ağzı kanseri gibi HPV ile ilişkili sağlık sorunları tedavi edilebilir.

Genital Siğillerin Tedavisi:

Genital siğillerin tedavisinde çeşitli yöntemler kullanılabilir. Bu yöntemler şunlardır:

• Kriyoterapi (dondurma)
  • Elektrocerrahi (yakma)
  • Lazer tedavisi
  • İlaç tedavisi

Rahim Ağzı Kanserinin Tedavisi:

Rahim ağzı kanserinin tedavisi, kanserin evresine ve hastanın genel sağlık durumuna bağlıdır. Tedavi seçenekleri şunlardır:

• Cerrahi
  • Radyoterapi
  • Kemoterapi

HPV’den Korunma:

HPV’den korunmak için:

• HPV aşısı yaptırın: HPV aşısı, HPV’nin en yaygın kanser türlerine neden olan tiplerine karşı koruma sağlar. Aşı, 9 ila 45 yaş arasındaki tüm ergenlere ve yetişkinlere önerilmektedir.
  • Her zaman kondom kullanın: Kondom kullanımı, HPV’nin bulaşma riskini azaltır.
  • Cinsel partnerlerinizin HPV testi yaptırmasını sağlayın: Cinsel partnerlerinizin HPV testi yaptırması, virüsün yayılmasını önlemeye yardımcı olabilir.

HPV hakkında daha fazla bilgi için:

• Dünya Sağlık Örgütü: [geçersiz URL kaldırıldı])